קרטיב, אינדקס אתרים
אינדקס אתרים

 

   
אינדקס אתרים > פרסום באינטרנט
 

 

פרסום באינטרנט

עם הגעתו של האינטרנט, צצו אפשרויות פרסום שהמפרסמים היו יכולים רק לחלום עליהם בעבר. היתרונות המשמעותיים שיש לפרסום באינטרנט על פני שאר אמצעי הפרסום הוא היכולת ליצור פרסום מפולח וממוקד המגיע בדיוק לקהל אליו המפרסם מכוון. היתרונות הגלומים בכך הם הוזלה משמעותית של עלויות הפרסום וניתוח מדויק ביותר של קמפיין הפרסום.

מודל ה-CPM

בתחילת ימי הפרסום באינטרנט, בכדי לקבוע כמה יעלה פרסום של כל מודעה, המפרסמים השתמשו בשיטת הרייטינג או אחוזי החשיפה, שנהוגה בפרסום בטלוויזיה ובעיתון. כלומר עלות מודעת פרסום תחושב, על פי כמות זוגות העיניים, שנחשפו אליה. בכדי להקל על הספירה והחישוב, נקבע מדד שנקרא Cost Per Impression, או בקיצור CPM. למעשה CPM מציין עלות מודעה לכל 1000 צפיות. כלומר אם עלות המודעה היא CPM של $2, המפרסם אמור לשלם לאתר $2 על כל 1000 פעמים בהם נחשפה המודעה. אתר שזוכה ל10,000 חשיפות ליום, יקבל $20=10*$2 ליום.

מכיוון שבאותם ימים אתרי האינטרנט זכו ליחס זהה לזה שקיבלו הטלוויזיה, העיתונים והרדיו, עלויות הפרסום באינטרנט היו זהות גם כן לשאר המדיות, והגיעו לכדי $20-$50 CPM. כלומר אתרים שזכו לחשיפה של מיליון דפים לחודש יכלו להגיע בממוצע ל $35,000 רווחים מפרסום כל חודש וזאת מפרסום מודעה אחת (כמובן ניתן לשים כמה מודעות שונות במקביל וכך להגדיל את הרווח משמעותית).

עם התפוצצות בועת הדוט קום ובעקבותיו הזעזוע הכלכלי העמוק אותו חש העולם כולו, המילה אינטרנט לא רק שלא זכתה להילה וקסם שהיו מנת חלקה בעבר, היא אף גרמה לרבים וטובים להתרחק ממנה ככל האפשר והמפרסמים בתוכם. מחירי הפרסום באינטרנט היו בצניחה חופשית. הימים בהם פרסומת זכתה ל CPM של $20 נראו רחוקים מתמיד. אף אחד לא היה מוכן לשלם כסף על כלי שגרם לכל כך הרבה נזק כלכלי.

ואז הגיעה גוגל...

מודל ה-CPC

גוגל הייתה אז חברת אינטרנט קטנה, שפיתחה תוכנה שהצליחה להביא סדר בעולם הכאוטי של האינטרנט. בימים שלפני גוגל, האינטרנט קוטלג על ידי אתרים, שהיו ידועים בתור, אינדקס אתרים. אינדקס האתרים קיטלג אתרים בעזרת אנשים שנקראו, מידענים וזאת הייתה עבודתם, לחפש אתרים חדשים ברשת האינטרנט ולהכניס אותם לאינדקס. הידוע והגדול מכל האינדקסים הוא יאהו. מכיוון שקצב הגידול של האינטרנט וכמות האתרים שהתווספו בכל יום היה אקספוננציאלי, לא ניתן היה לסמוך רק על עבודתם הידנית של בני אדם ונוצר צורך בכלי מהיר הרבה יותר. כך הגיעה גוגל והמצאתה, מנוע החיפוש. כמובן שהיו כבר מנועי חיפוש לפניה, אך גוגל הייתה הראשונה שהצליחה ליצור מנוע חיפוש מדויק, מהיר ומקיף.

גוגל זכתה להצלחה מסחררת ומאות מיליוני אנשים החלו לפקוד את האתר שלה מדי יום. אך כעת עמדה בפניה השאלה כיצד ניתן לתרגם את ההצלחה של מנוע החיפוש שלה, להצלחה כספית. כיצד ניתן להחזיר, בימים הפוסט טראומטיים, שלאחר התפוצצות בועת האינטרנט, את המפרסמים ואת בטחונם אל חיק הפרסום ברשת? בגוגל עלו על רעיון פשוט וגאוני לכאורה. מדוע שלא ניתן למפרסמים לפרסם בחינם את המוצרים שלהם ורק אם המודעה שלהם אכן תצליח, רק אז הם ישלמו עליה. כיצד ניתן למדוד אם המודעה אכן הצליחה? בראייתה של גוגל הצלחת מודעה תחשב, אם מבקר כולשהוא באתר ראה את המודעה ולחץ עליה(הקליק). כך נולדה למעשה שיטת הפרסום העיקרית בימים אלו בעולם האינטרנט, שיטת התשלום לכל הקלקה, והיא ידועה יותר בתור CPC, שהם ראשי תיבות של (Cost Per Click). למעשה מודל הCPC היה כבר בשימוש לפני עידן גוגל, אך היא זאת שבאמת הצליחה להחדיר אותו אל תוך עולם הפרסום באינטרנט.

מודל ה-CPC הצליח לקנות אחיזה בליבותיהם של קהל המפרסמים במהירות גבוה. המפרסמים עטו על השיטה, משום שמבחינתם הייתה זאת שיטת פרסום מצוינת והרבה יותר טובה למשל מהפרסום בעיתון. הדבר דומה למצב בו העיתון היה מציע לפרסם מודעות בחינם אצלו, ורק אם קורא כלשהוא אכן היה מתקשר ומתעניין במוצר ובמודעת הפרסום, רק אז על המפרסם היה לשלם לעיתון.

גם מודל ה-CPC לא הצליח להחזיר את עלויות הפרסום באינטרנט לרמותיהן בטרם התפוצצות הבועה. הפרסום החינם לכאורה שהוא מציע, רק דרדר עוד יותר את תעריפי הפרסום ברשת האינטרנט שהיו כבר נמוכים ממילא. הצלחתו העיקרית של מודל ה-CPC ושל גוגל למעשה היא בהצלחה למשוך כמויות מפרסמים גדולות אל תוך עולם האינטרנט והפרסום בו.

מודל ה-CPA

בהזדמנות זו עלינו לזכור מודל פרסום אחרון והחביב ביותר על המפרסמים והוא מודל הCPA, שהם ראשי תיבות של Cost Per Action. המודל הזה אומר למעשה שהמפרסם משלם רק אם המודעה שלו אכן הצליחה להניע את הצופה בה לפעולה משמעותית שיכולה להיות: מילוי טופס, הרשמה, קנייה, הורדת תוכנה וכדומה. כלומר רק אם מבקר באתר, ראה את הפרסומת, הקליק עליה, הגיע לאתר המפרסם וקנה את המוצר, רק אז, המפרסם משלם עמלה לאתר בו הוצגה אותה פרסומת. מבחינת המפרסמים זוהי השיטה הטובה ביותר לפרסום ומכירת מוצרים. שיטה זו הופכת את בעלי האתרים למשווקים פעילים של אותו מוצר או חברה, שמרוויחים עמולת ואחוזים מכל מכירה ומכירה. החסרון הגדול שלה מבחינת בעלי האתרים, הוא שאם לא התבצעה קנייה, הם לא מרוויחים שום דבר.

המצב היום

אתרים גדולים מאוד כמו יוטיוב ופייסבוק שמצליחים להביא כמויות גולשים אדירות, אינם מצליחים לתרגם את הצלחתם להצלחה כספית. מכיוון שהמודל העסקי שלהם מתבסס על פרסום באינטרנט(הצגת מודעות של מפרסמים) ובשל העובדה שעלויות הפרסום ברשת נמוכות מאוד, אתרים אלו מפסידים למעשה כסף משום שעלויות התחזוקה שלהם גבוהות מאוד. מצב שכזה אינו יכול להימשך זמן רב מדי ואם תעריפי הפרסום באינטרנט לא יעלו בעתיד הקרוב, אתרים אלו יאלצו לחשוב על מודל עסקי אחר שאינו מתבסס על פרסום כעל המודל העסקי העיקרי שלהם.
 
 



הוספת אתר | יצירת קשר

כל הזכויות שמורות 2005-2023 © www.kartiv.co.il